Att sälja bostad
Här beskriver vi säljprocessen steg för steg, för att ge en förståelse för hela försäljningen.
01.
Förmedlingsuppdrag
Mäklaren informerar om försäljningsprocessen och rekommenderar utgångspris. Kom ihåg att förhållandet mellan mäklare och kund är en förtroenderelation så det gäller att välja rätt mäklare. En bra kontakt ger en god kommunikation vilket är av stor vikt vid en så avgörande affär i livet. När du gjort ditt val av mäklare skrivs ett förmedlingsuppdrag, där mäklaren ur ett juridiskt perspektiv tar på sig ansvaret för försäljningen. Här framgår det överenskomna arvodet, utgångspriset och övriga villkor för uppdraget.
Förbered ditt hem inför visning och fotografering. Vad behöver du göra i ditt hem för att presentera det på allra bästa sätt? En rejäl rensning kanske räcker? Vi hjälper dig med en ärlig åsikt och rekommenderar eventuella åtgärder. En mindre insats kan göra stor skillnad på slutpriset.
03.
Marknadsföring
Vi lägger stor vikt vid presentationen av ert hem. All nödvändig information kring bostaden samlas in och sammanställs i en beskrivning som är målande och utförlig. Ni får självklart läsa igenom och godkänna beskrivningen.En del i marknadsföringen är matchning mot spekulanter som letar bostäder men som inte hittat hem. Dessa kontaktas innan vi lägger ut din bostad och är en del i min service som mäklare. Ibland finns köparen bland dessa handplockade kunder. Idag hittar de allra flesta kunder sina nya bostäder på nätet. Bostäderna marknadsförs på Hemnet, Boneo med smart social annons, Booli, Facebook och hemsidan. Tillval av valfri annonsering i tidningar är möjlig.
04.
Visning
Nu är det dags för visning. Ditt hem skall öppnas upp och visas för spekulanterna. Här har ni ett val att göra, öppen eller privat visning. Under tiden får du underhålla dig med annat och låta oss göra det vi är bäst på – förmedla ett hem. Under visningen är många säljare nervösa och pirriga. Hur många kommer? Vad kommer de att tycka? Lugn – vi ringer direkt efter visningen och berättar. Hur många spekulanter som faktiskt är seriöst intresserade märker man inte fullt ut förrän vi kontaktat alla uppskrivna namn på listan. Vi återkopplar till alla kunder som besökt visningen.
05.
Budgivning
Vi tillämpar öppen budgivning, online för att vara så tydlig som möjligt och låta budgivningen ha sin gång. Fördelen är att spekulanterna hinner prata med varandra eller kontakta banken en extra gång. Efter avslutad budgivning får säljare och köpare ta del av budgivningshistoriken. Säljaren har fri prövningsrätt, vilket innebär att säljaren får sälja bostaden till vem hen önskar.
06.
Kontrakt
När det är klart vem som får köpa bostaden är det dags för kontrakt. Kontraktet måste vara undertecknat av alla parter innan det är gällande. I kontraktet kan villkor om besiktning eller annat finnas som gör gällande att kontraktet är svävande tills villkoren är uppfyllda. Handpenningen, 10% av köpeskillingen deponeras på mäklarens klientmedelskonto tills villkoren är uppfyllda.
07.
Besiktning
Köparen har en undersökningsplikt som till stor del fullgörs av en besiktningsman. Villkoret i kontraktet gör att köparen har en viss tid på sig att utföra besiktningen. Om köparen inte önskar stå fast vid köpet efter besiktningen har köparen möjlighet att begära köpets återgång. Säljaren har en upplysningsskyldighet vilket innebär att säljaren måste upplysa köparen om relevanta fel. I annat fall kan säljaren hållas ansvarig och därmed ersättningsskyldig för dessa
08.
Flytt & städning
Tillträdesdagen närmar sig och därmed själva flytten. Det innebär också att du måste påbörja arbetet med att packa och planera inför att byta hem. Tänk fyra S – Spara, sälja, skänka och slänga, det underlättar. Vi har checklista för vad som ska ingå i flyttstädningen och har även kontakter med bra städfirmor som vi kan rekommendera. Vi rekommenderar alltid att köparen städbesiktar bostaden innan tillträdet. Kom även ihåg att säga upp avtal, försäkringar, adressändra mm – vi har checklistan inför en flytt så ni inte missar något.
09.
Tillträde
Vi bokar tid med köparens bank. Här träffas alla parter; köpare, säljare och mäklare för att underteckna resterande handlingar, reglera resterande köpeskilling och lösen av ev. lån. Överlämnande av nycklar, överföring av abonnemang mm. Affären är nu avslutad och pengarna sitter på kontot.
10.
Deklarationshjälp
Efter avslutad affär hjälper vi er med en preliminär uträkning av skatten. Vi lämnar ett underlag till er som ni fyller i och sedan gör vi beräkningen. Pengarna kan med fördel betalas in till skattekontot innan den 12:e februari året efter försäljning så utgår ingen extra ränta på skattepengarna. När det nya deklarationsblanketterna för respektive år kommer hjälper vi till med blanketten som bifogas till er självdeklaration som ska in senast första måndagen i maj året efter försäljning.